FİTNE VE KIYAMET ALAMETLERİ BAHSİ
NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
109 - (2936) حدثني
محمد بن رافع.
حدثنا حسين بن
محمد. حدثنا
شيبان عن
يحيى، عن أبي
سلمة، قال:
سمعت أبا هريرة
قال:
قال رسول
الله صلى الله
عليه وسلم
"ألا أخبركم
عن الدجال
حديثا ما حدثه
نبي قومه؟ إنه
أعور. وإنه
يجيء معه مثل
الجنة والنار.
فالتي يقول
إنها الجنة،
هي النار.
وإني أنذرتكم
به كما أنذر به
نوح قومه".
{109}
Bana Muhammed b. Râfi'
rivayet etti. (Dediki): Bize Hüseyin b. Muhammed rivayet etti. (Dediki): Bize
Şeybaıı Yahya'dan, o da Ebû Seleme'den naklen rivayet etti. (Demişki): Ben Ebû
Hureyre'den dinledim. Dediki, Resulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) şöyle
buyurdular :
«Sîze Deccal'dan hiç bir
Nebi'nin kavmine söylemediği bir hadîs haber vereyim mi? Muhakkak onun bir gözü
kördür. Ve muhakkak o beraberinde cennet ve cehennemin misli olduğu halde
gelecektir. Cennettir diye söylediği ateştir. Ben sizi Nuh'un kavmini uyardığı
gibi uyardım.»
İzah:
Bu rivayetleri Buhârî
«Kitâbu'l-Enbiya» ve «Kitâbu'l-Fiten'de tahric etmiştir.
Babımızın birinci hadîsi
iman bahsinde (169) geçmişti. Görülüyor ki, Deccal hakkındaki rivayetlerde
birbirine zıt tavsifler yapılmıştır. Meselâ: Rivayetlerin birinde sağ gözünün,
diğerinde sol gözünün kör olduğu, bir rivayette gözünün silinmiş gibi dümdüz
olup, üzerinde kalın bir deri bulunduğu, başka rivayette gözünün iri üzüm
tanesi gibi anadan uğramış olduğu bildirilmektedir. Aynî bu rivayetlerin
arasını şöyle bulmuştur: Deccal'ın bir gözü tamamiyle kör, ötekisi de sakattır.
Bu itibarla her biri için kör demek sahih olur. Çünkü A'ver kelimesinin aslı
kusurlu mânâsına gelir. Deccal, Allahlık dâvasına kalkışacağı için hadîs-i
şerif de :
«Şüphesiz ki, Allah tek
gözlü değildir.» buyurularak hem Deccal'ın bu dâvası tekzib edilmiş, hem de
ALLAH Teâlâ noksanlıklardan tenzih buyurulmuştur.
Deccal'ın çıkması
akıllara hayret verecek derecede büyük bir fitne olacaktır. Rivayetlerden de
anlaşıldığına göre Deccal birçok hârikalar gösterecek, bahusus yanında sudan ve
ateşten nehirler bulunduracak, bunlarla kendisinin Allah olduğuna halkı
inandırmaya çalışacaktır. Vardığı yerlerde durmayıp sür'atle geçeceği için
imânı zayıf olanlar düşünmeye vakit bulamıyacak, vücudundaki noksanlıkları
teemmül etmeden o haliyle kendisini tasdikde bulunacaklardır. Bundan dolayıdır
ki: Bütün Peygamberler Deccal'a karşı ümmetlerini uyarmış, onun noksanlıklarına
ve delillerini ibtâle dikkatlerim çekmişlerdir. Hakikatte Deccal Allah olduğunu
iddia etmesine rağmen, kendi haliyle kendini tekzib etmektedir. Bir defa
kendisi hadistir. Yâni; anadan doğmuştur. Sonra sakattır. Bu sakatlığı
kendinden gidermeye bile kudreti yoktur. İki gözünün arasında küfrüne şehâdet
eden yazı vardır. O bunu silmekten de âcizdir. îşte bu gibi delilleri gören
hidâyet ehli insanlar ona aldanmayacak, Deccal hakkındaki bilgileri de ona inzimam
ederek onu tasdikten kaçınacaklardır. Hattâ Kaadî Iyâd'ın beyânına görp Deccal
bir şahsı öldürecek, sonra tekrar diriltecektir. Dirileri şahıs ise onu tasdik
şöyle dursun: «Senin şerrin hakkında ancak basiretim arttı.» diyecektir.
Muhakkikini ulemâya
göre, Deccal'ın iki gözünün arasına ayrı ayrı harfler şeklinde değil, tam
kelime olarak kâfir yazılacaktır. ALLAH Teâlâ bunu onun küfrüne ve yalanına
kat'î bir alâmet olmak üzere halk edecek yazı yazmayı bilen veya bilmeyen bütün
müslümanlara göstermek suretiyle onları Deccal'ın şerrinden koruyacak,
şekââveti mukadder olanlardan ise bunu gizleyecektir.
Kaadî Iyâd ulemânın bu
hususta ihtilâf ettiklerini söyler. Bâzıları bu yazının hakikaten yazılacağını
söylemiş; bir takımları da bunun yazı değil, mecazen hudûs alâmetlerine işaret
olduğunu söylemişlerdir. Bunlar hadîsdeki; «Yazıyı bilen ve bilmeyen her mü'min
okuyacaktır.» cümlesiyle istidlal etmişlerse de, bu kavil zayıftır.
Deccal'ın beraberinde
ateşle cennet misâli bulundurması Allah tarafından kullara bir imtihandır.
Cennet misâlinden murad; su dur. Çünkü su bütün nimetlerin zahirî
sebeplerindendir. Ateş misâlinden murad da; elem ve azaba sebep olacak
şeylerdir. Fakat kullarını imtihan için bu harikaları ona veren Allah ateşini
suya ve suyunu ateşe çevirmek suretiyle kendisini halk huzurunda rezil rüsvay
edecektir. Bu suretle Deccal'ın gösterdiği hârikanın hakikati olmadığı, bunun
sihir kabilinden bir tahyil ve şâbezeden ibaret olduğu anlaşılacaktır.